U školskoj godini 2023./2024. Strojarska i prometna škola provodi projekt građanskog odgoja i
obrazovanja pod nazivom: „Nije važno jesi cura ili tip, samo sruši stereotip“. Ideju o ovom projektu
pokrenule su članice i članovi Vijeća učenika Strojarske i prometne škole pod vodstvom školske
psihologinje Marijane Dodigović te profesorice hrvatskog jezika i književnosti Natalije Vidaček Štiber.
U školi u kojoj većinu učeničke populacije čine dječaci, rodna ravnopravnost se nametnula kao tema
koju je Vijeće učenika smatralo važnom za istražiti i raspraviti. Kako to da u pojedinim razredima u
našoj školi nema ni jedne djevojke? Zbog čega nas često nazivaju „muškom školom“? Ima li
objektivnih razloga da našu školu u većem postotku upisuju dječaci? Na ova i još mnoga pitanja
učenice i učenici nisu imali spremne odgovore pa su se upustili u istraživanje teme rodne
ravnopravnosti, stereotipa, diskriminacije i njihovih utjecaja na naše životne odluke.
Jedan od prvih ciljeva projekta bio je povećati svijest učenica i učenika Strojarske i prometne škole o
rodnoj ravnopravnosti, stereotipima te rodnoj diskriminaciji. U svrhu ostvarivanja ovog cilja unutar
škole je provedeno istraživanje o iskustvima i stavovima o rodnoj diskriminaciji te je dana 5. ožujka
2024. održan okrugli stol pod nazivom „Rodna ravnopravnost u teoriji i praksi“.
Sudionice i sudionici okruglog stola bili su: Snježana Klarić, ravnateljica Strojarske i prometne škole;
Silvija Kos Štimac, predstavnica poslodavaca (Kos Transporti d.o.o.), Kristina Mihaljević i Andrea
Kapelina, predstavnice neprofitne organizacije civilnog društva (Ženska soba) te Ana Marija Valentin,
predsjednica Vijeća Učenika Strojarske i prometne škole.
Moderatorica i moderator bili su: Melani Brckan, učenica 4. B razreda smjera tehničar cestovnog
prometa i Mateo Zrinski, učenik 4. A razreda smjera strojarski računalni tehničar
Okrugli stol započeo je uvodnim predavanjem predstavnica Ženske sobe u kojem su prisutnima
predstavljeni ključni europski i nacionalni dokumenti i mehanizmi koji promiču ravnopravnost
spolova, a pojašnjena je i povezanost rodnih uloga i stereotipa sa diskriminacijom. Osim toga,
prikazane su ključne razlike u statusu žena i muškaraca po područjima: sustav obrazovanja, tržište
rada, politička participacija, obiteljski odnosi, rodno-uvjetovano nasilje i sl.
Sve navedeno bilo je dobra podloga za raspravu koju su svojim pitanjima potaknuli moderatori.
Na kraju, moderatori su istaknuli nekoliko važnih zaključaka održanog okruglog stola. Zajednički stav
svih sudionika je da ključni životni izbori, kao što je odabir zanimanja ili radnog mjesta nikada ne bi
trebali ovisiti o tome jesmo li muškarac ili žena. Isto tako svi su se složili oko toga da plaća pojedinca
ne smije biti određena rodom već sposobnostima, vještinama i znanjima. Istaknuto je i da u
Strojarskoj i prometnoj školi ima onih koji se svojim vlastitim izborima suprotstavljaju uobičajenim
stereotipima te su svi pozvani da im budu podrška u tome. Također je najavljen i nastavak aktivnosti
projekta: ojačavanje nestereotipnih načina razmišljanja kod učenika osnovnih škola kroz radionice
koje će provesti učenice i učenici Strojarske i prometne škole.